Хитрино – да всяваш паника по време на бедствие

Хитрино – да всяваш паника по време на бедствие

13 декември 2016  |   0 коментара

Автор: Цветан Александров, ВМРО – София, професионално ангажиран с темата за българските железници

Пиша този материал по принуда. Тя е породена от адските небивалици, които изрекоха главно управляващите в изминалите няколко дни. Журналистите от надпреварващите се като лешояди медии действаха като усилвател на изричаните щуротии. А какво се говори по време на подобен инцидент е изключително важно, тъй като първо населението трябва да бъде успокоявано и второ - да не се създават грешни внушения, служещи като почва за развиване на нелепите теории на конспирацията, които вече се появиха.

И така, ще започна с изреждането на казаното и ще продължа с уточняването и развенчаването на невежеството.
 1.
Първо на злополучния 10 декември сутринта научих от новина на БНР, публикувана в 7:21 ч. (1), които бяха описали в информационния си сайт една страшна, апокалиптична картина за сблъсък между пътнически влак и товарен влак, превозващ газ, в резултат на който има взрив на цистерни – 200 тона пропан-бутан. След около час започнаха и други медии да подават информация за станалото. И още преди обяд започнаха важните чиновници в държавата с мощна спекула и зверска демонстрация на липса на знания за управлявания от тях ресор. Един от първите категорични невежи в дезинформацията беше министъра в оставка Ивайло Московски (2). Той плямпаше, че някои от цистерните превозват полипропилен, нищо че това не е газ. „Рязка маневра от страна на машиниста“, „Стрелочникът на гарата е видял искри от локомотива“, „Трябва са се свалят скоростомерните ленти“.

2. Друг корифей на транспортната мисъл – Настимир Ананиев, пък беше един от най-грешно и неуко изказалите се: „грешна подредба на вагоните - ако не е наредена в правилния ред някоя от цистерните може да излезе от релсите и всъщност това се е случило.“, „БДЖ няма нищо общо с инцидента, но безспорно компанията трябва да бъде реформирана“. На това му вика народът ни в клин, ни в ръкав! Същото лице споменава, че другата възможна причина е висока скорост и мотрисите в движение вече са изтеглени (ако гадая правилно, има предвид двата локомотива).

3. Трети в класацията за „Златен скункс“ е Кристиян Кръстев. Бившият зам.-транспортен министър от кабинета „Борисов 1“ и транспортен министър при служебния кабинет на Марин Райков (2013 г.) изказа следното (3): „Очевидец е казал, че е видял искри от влака, което значи грешка в подвижния състав или инфраструктурата“, говори за превенция, макар и никой още да няма представа какво се е случило, споменава за законодателни промени, за намаляване на скоростта на влакове, навлизащи в населени места… „Недоглеждане, немарливост. Една превишена скорост, една влакова композиция с два влака и 25 вагона отзад – 1650 т., която влезе в маневра, вместо с 40 км/ч със 71. Представяте ли си центробежните сили какво правят?“ (4). Аз слушах и не вярвах на очите си, както казва професор Вучков! Казвам Ви страшно е!

Други хора говореха за завъртяна под някой вагон стрелка, че линията била от Руско-турската война и прочее, но слава Богу, много не се разпространяваха техните сказания.

4. Четвърти, случайно в този ред тук, но неслучайно четвъртата власт – медиите. Освен повтаряне на горепосочените глупости, някои журналисти говореха как линията е на 150 години и не се знаело какви ремонти са ѝ правили и изобщо правени ли са такива, правят се някакви връзки с предишните дерайлирания тази година, като е твърде рано да се знае имат ли всички тези случаи нещо общо. За жалост медиите започнаха да се занимават разбира се с това, което не им е работа, и говореха по някои технологични въпроси от сорта: трябва ли да се превозват влакове с опасни товари през населени места. Ако да, не трябва ли с ниска скорост, трябва ли да се разминават пътнически и товарни влакове с опасни товари, трябва ли да биват срещани те в гарите и други подобни налудничави хрумки.

Разбиване на горецитираните нелепи приказки по ред:

1. Два влака не са се сблъскали. Товарният влак е с подреден маршрут за отклонение, тъй като трябва, след като спре от другата страна, да влезе пътнически влак, а той е с предимство и е редно да не влиза на отклонителен, а на прав коловоз при подобна среща. Товарният пристига по-рано и пътническият или е задържан в съседната гара, или на входния светофор на гара Хитрино на разстояние поне половин километър от мястото на взрива. Това е причина да няма повече ранени или жертви от пътниците на пътническия влак. Цистерни не са се взривили, нито 200 тона пропан-бутан е избухнал. На кадрите ясно се вижда, че всички цистерни видимо са здрави. Пълен вагон, ремарке на камион или резервоар с каквото и да е гориво трудно би могло да се взриви просто така, най-малкото поради нуждата на кислород, за да се случи горенето, висока температура или налягане и защото транспортните средства са защитени срещу такива неща. Не и в течно състояние. Съществуват много изисквания към производството на вагони, надстройки и ремаркета за превоз на горива и строги технологични изисквания при превоза им. Не всяка фирма и всяко лице може да упражнява такива дейности, сертифицират се специално. Цистерните за газове, превозвани в течна фаза, са двойни. Те се пълнят на 80-85% от обема си, за да поемат температурните разширения.

Стана ясно, че се е получило изтичане на газ. Разбра се и че той е пропенът (пропилен по старо му), тъй като пропан-бутанът е само в 3 вагона на края на влака. Полипропиленът, за който говори Московски в първите часове, не е летлив газ, а най-просто казано пластмаса. Пропенът или пропиленът се превозва в течна фаза и под налягане, но при теча е освободен от налягането и преминава в нормалното си летливо и невидимо състояние. Смесен с кислород е много опасен. Концентрацията в околната атмосфера е бърза и риска от възпламеняването му нараства за минути. Нужна е само искра или пламък, които може да получат отвсякъде – паднал високоволтов проводник на контактната мрежа (25 000 - 27 000 волта), тъй като вследствие дерайлирането са съборени няколко от носещите я стълбове. Това е създало искра или волтова дъга, тъй като напрежението не е било изключено още. Друг вариант за взрива е от околните къщи, чиито отоплителни системи включват твърдо гориво и горене на огън, наблизо е била фурната. Ако щете, запалване на цигара дори. Газта бързо се е разпространила наоколо преди избухването ѝ. За това може да се гарантира гледайки на кадри и снимки на изпепелените по няколко улици навътре в населеното място, от двете страни на гаровите коловози.

Рязка маневра от страна на машиниста е невъзможна! Неговата високоотговорна работа е да следи показанията, правилната, безопасна работа на системите на локомотива и влака при движението му. Той следи железния път, сигнализацията около него и светлинните сигнали по трасето, по което се движи. Машинистът обаче не влияе на направлението, по което се движи неговия влак. Това е особеност на технологията на движението на возилата и влаковете при жп транспорта – те се направляват от релсовия път.

Стрелочникът може да е видял искри от задействани спирачки на влака или от триенето при контакт между токоснемателя на локомотива и контактния проводник на мрежата. Това са нормални неща. Столичани могат да видят второто при трамваите в София. Наблюдава се подобно нещо и при тролейбусите. Локомотивите на „Булмаркет“ са по-съвременни от тези на БДЖ и нямат скоростомерни ленти, а дигитални устройства, записващи информацията за скоростта на движение. Единият позволява по-бързо разчитане от другия. Две различни марки са, съответно имат известни разлики. Софтуерът за това е притежание на фирмата собственик. Тази информация не се разчита така лесно като при автомобилния транспорт, тя не представлява просто число, а се разчита малко по-сложно. Защо се бави оповестяването ѝ четвърти ден не е ясно.

2. Подредбата на еднакви вагони с еднакъв товар във влака няма значение. При превоз на тези товари има изискване за предпазен вагон (брой оси) между локомотива и вагоните с газ и къде да се намират локомотивите (само при композиции с газ) – само начело на влака. Пак повтарям има нормативна уредба, в която е регламентирано точно и ясно всяко движение на опасни товари и технологичните изисквания при превоз – наредби 46, 49, 58, 59, директиви на ЕС за летливи горива, превоз на опасни товари и транспортируемо оборудване под налягане.

3. В България железницата е по-стара от държавата. С 12 години. И след построяването на жп линиите, което основно е било покрай населените места, заради шума и основно замърсяването от всички движещи се локомотиви с въглища, масово около тях се образуват населени места. Така днес гарите са или сред градове и села, или в периферните им части. Не само в България, но и в чужбина влаковете се движат в населени места. Товарни влакове също, в това число и тези с опасни товари, които се движат с нормалните скорости за всеки товарен влак. Тези скорости на движение са регламентирани в книжки-разписание и със знаци по жп линиите. Влаковете по еднопътните жп линии няма къде да се разминават или надминават освен в гарите, именно това е една от основните им функции. Влаковете не могат да се прескачат все пак! Тези елементи от технологията на влаковото движение се случват стотици пъти в денонощието. Влакове с брутна маса 1000, 1500, 2000 и повече тона са десетки и се движат също всяко денонощие по мрежата. Говорим за една рутина, не за нещо странно и рядко случващо се. Българските железничари работят с разсъдък и нужните знания в тези условия и са свикнали на тази рутина!

4. Тази и всички други жп линии постоянно се поддържат все пак, правят им се ремонти на определени периоди от време или след преминато допустимо износване на ред инфраструктурни елементи и влошаване на техническите показатели на железния път. Осигурителната техника на гара Хитрино е много допотопна (РУКЗ) и не е централизирано подреждането на маршрут. Да се завърти стрелка под преминаващ влак е невъзможно технически, тъй като има механични зависимости между ключове от заключващите системи на стрелките, а те от своя страна имат зависимост с подаваните светлинни сигнали от светофорите към машинистите, чрез манипулация на ръководителя движение или стрелочника. Прекратяването на превоз на газ например с железница, за да не преминава тя през населени места, би значело, че всички тези товари ще се пренасочат в автомобилния транспорт, където сигурността е много по-ниска, а рисковете от подобни произшествия са огромни в сравнение с превоза с жп транспорт и пак се преминава през населени места. Най-малко там са крайните пунктове, участващи в разпространението на тези товари, там те се превръщат в стоки за потребителите.

За жалост това е поредният трагичен инцидент в страната, при който загиват хора, други биват ранени и много от тях са загубили домовете си. Във времето на изясняване на картината от случилото се, в което текат издирвателни и спасителни операции и особено в първите часове от случилото се е много важно да не се създават паника и безпорядък сред населението. Да не се демонстрира такова огромно незнание за нещата и хвърляне на вина и обвинения. Спекулата и раздухването ѝ са най-големият враг на успокояването на населението в такива критични моменти. Управляващите лица обаче – министър на транспорт, министър-председател, председател на транспортна комисия към Народното събрание, бивш заместник и министър на транспорта, демонстрирайки зверска некомпетентност към ръководените от тях ресори, създават едно чувство за тъпота в транспортните служители и работници в страната. Тези политически лица доказват за пореден път защо и този сектор в България не върви, защо в него цари пълен безпорядък и липса на контрол! Защото материята им е страшно непозната, а те, неуките, се опитват да образоват научените на транспорт. Това е зловещо…

Нека оставим компетентните лица да подредят пъзела на истината и да сглобят последователността на случилите се събития. От тях ще разберем какво и защо се е случило, не от политическите недоразумения.

Съболезнования към роднините на загиналите, съчувствие към ранените и загубилите дома си в село Хитрино, макар да е толкова лицемерно… Успех и здраве на всички пожарникари, медици, спасители при сложните и опасни операции на неутрализиране на последващи инциденти.

Коментари

Напиши коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани с *