Нищо ново в „новия” Изборен кодекс

Нищо ново в „новия” Изборен кодекс

23 януари 2014  |   1 коментар

„Новият” Изборен кодекс е добре преписано старо законодателство. Отново Турция и контролираният вот ще решават бъдещето ни.

Това е мнението на ВМРО по миналия на първо четене законопроект за нови изборни правила. Според партията новият кодекс всъщност е техническо разместване на текстове, без реални нови правила.

За истинска обществена промяна е нужно въвеждане на задължително гласуване, образователен ценз, ограничаване на гласуването в чужбина, прочистване на избирателните списъци, реална възможност за преференциален вот и др. Това са част от предложенията, за които ВМРО настоява от години.

В кодекса „Манолова” обаче правилата са в общи линии същите, при които се произведоха изборите през 2011 г. и 2013 г. Затова експертите, с които ВМРО работи, пращат анализа си в Народното събрание – с идеята да се предизвика нов дебат по темата.

Част от експертния анализ може да прочетете по-долу:

...

Прословутото електронно гласуване ще бъде въведено на парче, в по-малко от 1% от секциите на предстоящите избори. Същото упражнение имаше и през 2011 г. и то,  за всеобщо съжаление, приключи безславно.

Избирателните списъци няма да са по-различни от всеки друг минал избор, защото формалното изчистване на мъртви души лесно ще бъде заобиколено с дописване в изборния ден.

Другата голяма въпросителна – стотиците хиляди гласове от чужбина - не е намерила отново разумен отговор. Пак ще станем свидетели на огромен брой гласове от Турция, подавани в секции, над които държавата и обществото нямат нито поглед, нито контрол.

В същото време наши сънародници във Великобритания и Германия, например, се редят на километрични опашки пред посолствата, защото никой не желае да открие повече секции.

Разбира се, има още десетки други проблеми, които не са решени. Макар и малки, събрани накуп те водят до тотално опорочаване на изборния процес.

По този начин българското общество губи всякакъв интерес от масово участие в изборите. Това води до конституиране на изборни органи, които имат нулева обществена подкрепа и съмнителна легитимност - защото са плод на гласове, подадени от малцинство, което има съвсем различни мотиви от законосъобразните. Става въпрос за гласовете на партийните ядра, купените и контролирани гласове, които вземат с всеки изминал избор все по-голям дял от общата маса на гласувалите.

Отделно от това, няма и изгледи, че ще имаме изборни правила, които поне веднъж да влязат в сила и да са ясни месеци преди даден вид избор. Отново ще се повтори старата практика законът да бъде приет току преди изборите, с бързане, припряност и съпътстван от колосани неуредици.

Това е устойчива практика, която се спазва от всички парламентарни мнозинства до момента – през 2009 г. Тройната коалиция направи така, през 2011 г. мнозинството на ГЕРБ направи същото. Нищо по-различно от преди – както за процедурата, така и за правилата.

...

Коментари

Напиши коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани с *