Красимир Каракачанов: Отмяната на наборната военна служба през 2008 бе извършена по комсомолски

Красимир Каракачанов: Отмяната на наборната военна служба през 2008 бе извършена по комсомолски

16 април 2018  |   0 коментара

Няма недоверие между партньорските служби в НАТО, заяви в предаването „Неделя 150“ по „Хоризонт“ на БНР вицепремиерът и министърът на отбраната Красимир Каракачанов.

Относно предварителната информация по ударите срещу химически цели в Сирия той уточни:

От нашите партньори се знаеше горе долу таймингът в следващите 72 часа, така че конкретно за приблизителното време е информация, която получихме от нашите служби.

Индикациите от Сирия към момента са, че това е еднократна военна акция, целяща да респектира правителството в Дамаск, а не дългосрочна военна кампания, след която да следва и сухопътна операция, подчерта военният министър. По думите му, разрастване на войната в Сирия би било фатална грешка.

Красимир Каракачанов определи правителствената декларация за военните удари в Сирия като „умерена“.

Ако човек познава историята, а и конкретно историята на Близкия изток, ще види, че там винаги са надделявали егоистичните икономически интереси на една или друга велика сила, в конкретния случай наблюдаваме същото. В Сирия нещата се „затегнаха“ допълнително, защото се образуваха две противопоставящи се системи - от едната страна западните сили, които критикуват режима на Башар Асад, от другата страна - Русия и Иран, които го защитават, а от трета страна - Турция, която решава свои регионални въпроси, използвайки ситуацията, за да решава националните си въпроси, да кажем, с кюрдското население. Така че нещата са много сложни, те няма как да бъдат решени на парче, от който и да е от трите играча самостоятелно, тоест за три фактора говоря, за Сирия конкретно - те са същите и в Близкия изток.

Преди предстоящия Консултативен съвет по национална сигурност идната седмица Каракачанов открои темата за проектите за превъоръжаването и модернизацията на българската армия:

Една от темите ще бъде за проектите за превъоръжаване, за модернизация на българската армия, така че това, което ние сме направили, ще го изложим. Имам предвид, че още преди две седмици Съветът по отбрана към Министерство на отбраната одобри два от трите проекта, следва съгласуване, след това трябва да влязат в Министерски съвет и да бъдат гласувани от парламента. Става въпрос за новите изтребители и за бронираните машини.

Той обясни, че ресурсът на военната техника, с която разполагаме, започва да изтича и е редно тази техника да се подновява периодично:

Това трябваше да започне да се случва още преди десет години.

Проблемът с недокомплекта е характерен за всички армии в Европа, дори за Германия като богата държава, в която жизненият стандарт на военните е по-голям, каза още министърът на отбраната. Акцентирайки върху факта, че политическите среди все още не са уверени, че трябва да се върне наборната военна служба Красимир Каракачанов отбеляза, че в тази посока политиците демонстрират липса на решителност:

Неслучайно страни като Гърция и Турция никога не са отменяли наборната военна служба. Други страни като Австрия, в които тя съществува, водят дебат да бъде увеличена от 9 на 12 месеца, във Франция още по време на своята предизборна кампания президентът Макрон също постави тази тема за връщане на наборната военна служба. В много държави като Дания, Швеция, Финландия се възстановява наборната военна служба. Забележете, тези страни са в другия край на Европа и непосредствената заплаха от тези два региона, от които ние очакваме някакви проблеми - Черноморският регион и Близкият изток, са доста по-далеч от тях. Та че това е съвсем резонно да се случи. Когато 2008 година се реализира отмяната на наборната военна служба, беше направено пак по комсомолски: „Ура! Давайте, защото така е в Европа“, без да се помисли за някакъв преходен период или да се помисли за други възможности. Тогава, ако си спомняте, приказките бяха, че армията ще бъде по-малка, но ще бъде модерно въоръжена и добре заплатена. От всички тези работи остана само това, че армията остана по-малка.

Относно дискусията за инвалидните пенсии преди срещата му с организации на хората с увреждания, насрочени през седмицата, вицепремиерът посочи:

Не трябва да ограничаваме реално хората, които имат заболявания или някакви форми на инвалидност. Въпросът е как да контролираме системата, при която си издават тези документи, на базата на които се получава тази инвалидност. /.../ Моето разбиране е не да се опитваме да вземеш пари от болния, или да му кажеш: „Имаш три заболявания, но ще получаваш за едно или за две“.

Каракачанов припомни тезата си, че със спестените от източване на системата средства биха могли да се увеличат не само стандартните пенсии, но и инвалидните:

Само в моя избирателен район в Плевен, в няколко села, в едното село 90 процента от децата в гетото се водят болни от епилепсия, това не е възможно. Епилепсията не е заразна болест, тя не е грип. В другото, съседно село пък 90 процента от тези деца се водят болни от бронхиална астма и това също не е заразна болест, която се разпространява. Само там изчислих какви са средствата, това са 350 лева на човек и като сложите 30-40 човека в едно село, видно е, че става въпрос за измама. Аз говоря точно за тези средства, които незаслужено се получават.

Коментари

Напиши коментар

Вашият email адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са маркирани с *